Naturterapi - Oplev naturen

Noget som ligger os meget på sinde, er at dele glæden ved at være ude i naturen. Mærke ro og sætte tempoet ned. 

Følgerne af en corona krise har for mange skabt en større lyst til at bruge meget mere tid i naturen. Vi har i større grad fået et behov for at komme ud i den friske luft og mærke naturens effekt på krop og i sind. 

Selvom at det kan være svært at finde tiden eller overskue "projektet" så er det ofte ret små ture der skal til for at opnå en fornyet energi og de gode oplevelser alene eller med andre. 

Utallige undersøgelser påpeger hvordan naturen og grønne omgivelser modvirker symptomer på stress og fremmer fysisk og psykisk sundhed. Det betyder ikke, at du skal løbe, vandre og motionere som en gal. At sidde stille, sanse og være stille giver indre ro og fornyet energi. 

Jeg vil gerne inspirere til mange flere små mikroeventyr i naturen og med hinanden

Solemarket's grundlægger Sarah Lange er vokset op i en familie med meget stor fokus på ude- og friluftslivet. Sommerferierne bestod blandt andet i adskillige kano- og vandreture, der var skiferier og aktive ferier.

Som barn var det magisk at lege i naturen og Sarah har altid fundet en helt særlig ro når hun er i skoven eller meget alene i naturen. 

"Jeg elsker at gå ture helt alene og bare være i mit eget space. Det giver ekstremt meget plads og ro til at mærke efter, som er noget jeg er rigtig dårlig til i hverdagens travle liv". 
Noget der lægger Sarah særligt på sinde er at samle og formidle naturens effekt på os som mennesker. Også de små og måske meget simple oplevelser. En kop kaffe i skoven med en veninde eller ven er fuldstændig magisk og så meget mere en sanselig oplevelse end hvis den var på en travl café. 

3 tips til mikro-oplevelser i naturen.

De kan virke simple, men kan være svære at finde tiden til eller prioritere. Du kan vælge om du vil dyrke dem alene eller sammen med nogen. 

  1. Tag en kop kaffe eller andet under armen i en termokop/kande og gå/kør hen til den nærmeste skov. Gå ind i skoven. Kig op, åben dine sanser og mærk hvordan din krop reagere. Tag dybe ind- og udåndinger. Brug 10-20 minutter på at gå en lille tur eller stå/sid stille imens du nyder din kaffe og åbner sanserne. 
  2. Find en vandrerute i dit nærområde eller i et område som du altid godt har kunne tænke dig at besøge. Vi kan anbefale at kigge på friefodspor.dk eller på vandreruterne hos Naturstyrelsen. Sæt dig et mål og mærk på krop og sind hvordan du på én og samme tid får brugt kroppen og givet fornyet energi til hjernen.
  3. Tag ud til vandet. At kigge på vand, om det er hav eller sø, har en helt magisk og hypnotiserende effekt på os. Den rolige lyd kan tage over vores tankemylder omkring hverdagsproblematikker og få os til at meditere indeni os selv - blot for en stund. 

Gå på opdagelse i naturen og giv kroppen frihed og plads til at stresse helt af. Naturens egne form for terapi, kommer mere og mere til sin ret i forhold til den verden vi lever i. Selvom naturen er tilgængelig hele året rundt, ser vi dog lidt mere glæde i at temperaturen stiger og det bliver varmere - og lidt mindre blæsende, så vi igen kan komme ud på turer. 

For der er ikke noget bedre end den friske luft og de mange sanselige oplevelser det kan give. Vi glæder os ihvertfald til en sæson hvor der er rig mulighed for at få dyrket mikroeventyrene meget mere. 

 

Del dine mikro-oplevelser med os ved at smide en kommentar herunder hvori du fortælle hvordan du kobler fra og bruger naturen? Vi vil elske at læse din kommentar. 

 

 

Skriv en kommentar

Vær opmærksom på, at din kommentar først skal godkendes før du kan se den

Kurv

Der er ikke flere produkter tilgængelige.

Din kurv er tom.